Contact met je sponsorkind via sociale media


We proberen het contact met jouw sponsorkind zo makkelijk mogelijk te maken. Er wordt voortdurend gekeken naar hoe we het proces rondom brieven schrijven kunnen verbeteren. In contact komen met je sponsorkind via sociale media of e-mail kan een snel en aantrekkelijk alternatief lijken, toch is dat niet de bedoeling. We leggen je graag uit waarom.

Kinderen zijn kwetsbaar. Daarom heeft de veiligheid van kinderen de hoogste prioriteit binnen Compassion. Tegelijk vinden we de veiligheid van jou, onze sponsor, ook belangrijk. Dit kunnen we alleen waarborgen als het contact via Compassion, en dus niet via sociale media of e-mail, verloopt.

Goede bedoelingen
Het is meerdere malen voorgekomen dat een bekende van het sponsorkind een nep-account heeft aangemaakt op Facebook onder zijn of haar naam. Meer dan eens werd er gevraagd om geld en in extreme gevallen zelfs gechanteerd. Kwetsbare kinderen kunnen door mensen in hun omgeving worden misbruikt, terwijl we hen juist willen beschermen. Ook vanuit de kant van de sponsor kan het misgaan. We gaan uit van goede bedoelingen van zowel de sponsor als het sponsorkind (en zijn of haar omgeving), maar helaas is dit niet altijd de praktijk.

Vertekend beeld

Foto’s op Facebook kunnen vragen en verwarring oproepen. Zo kan het (nep)account van een sponsorkind een verkeerd beeld van de werkelijkheid schetsen. Een sponsorkind kan foto’s van zichzelf uploaden met een dikke auto, mooie kleren of andere dure spullen. De dagelijkse realiteit is misschien dat hij iedere nacht met te veel mensen in een klein lemen huisje slaapt, zonder de garantie dat er de volgende dag voldoende eten is voor het hele gezin.

Culturele verschillen

Andersom kunnen culturele verschillen en gevoeligheden meespelen. Welke foto’s post je zelf online? Het is niet altijd verstandig om foto’s van je huis, je nieuwste gadgets of je schaars geklede dagje strand te delen met je sponsorkind.

Verzoek om contact?

Hoewel het eenvoudiger en goedkoper lijkt om contact via sociale media of e-mail toe te staan, is dit dus sterk af te raden. Sponsorkinderen worden er op het project op aangesproken als blijkt dat ze wel contact zoeken met hun sponsor via andere kanalen. We willen de correspondentie enkel laten verlopen via de officiële weg. Krijgt je toch op Facebook of een ander kanaal van je sponsorkind het verzoek om contact, ga er dan niet op in, maar laat het ons weten.