“In 2012 werd er in mijn kerk een Compassion-zondag georganiseerd. Dat sprak mij aan en mijn vrouw en ik besloten hier een kind te ondersteunen: Satria is inmiddels 16 jaar. Ik sport graag en ik besloot in 2016 een Muskathlon te gaan doen in Uganda. Mijn broertje, ook fervent sporter, wilde mij wel sponsoren, maar hij wilde het liever wat grootser aanpakken. Hij had het idee om samen een cross te organiseren om daarmee geld in te zamelen voor mijn Muskathlon. Zo is de eerste ‘Ren voor hun Leven Cross’ ontstaan. Ik vond het geweldig. Hiermee kon ik het sporten nog een extra dimensie geven en deed ik het niet alleen voor mezelf.”
Zakelijk doneren aan het goede doel
“Onder andere door mijn reis met de Muskathlon heb ik het werk van Compassion van dichtbij mogen zien. De kinderen die ik ontmoette die opgroeien in armoede, raakten me. Als ik denk aan de omstandigheden waarin zij verkeren, kan me dat nog steeds emotioneel maken. Gelukkig heb ik ook gezien dat kindsponsoring heel tastbaar, concreet en effectief is. Ik geloof dat één van de bijbelse opdrachten die we hebben gekregen is om onze naaste lief te hebben als onszelf. Als ik, inmiddels ook zakelijk door middel van mijn bedrijf, betrokken kan zijn en geld kan doneren, dan vind ik dat een mooie manier waarop ik daar invulling aan kan geven. De cross organiseren we nu jaarlijks, inmiddels in samenwerking met Compassion. In aanloop naar het evenement hebben we eens voor ons hele netwerk een avond georganiseerd waarin het verhaal van Compassion werd gepresenteerd. Een jongen uit Uganda, die zelf ooit gesponsord werd, kwam zijn verhaal doen. Dat was heel indrukwekkend.”

Samen met andere bedrijven
“Eén component van de cross is de ‘bedrijvencompetitie’. Bedrijven kunnen zich met een team inschrijven voor de cross en zo een gezellig en sportief bedrijfsuitje hebben. Er is ook een team vanuit Bredewold dat meedoet, medewerkers zijn erg betrokken bij dit evenement. Collega’s die niet meelopen, staan als vrijwilliger bij het eten of drinken. De cross is inmiddels een samenwerking tussen veel bedrijven uit de regio. Alle kosten van het evenement worden gesponsord door betrokken ondernemers, waardoor al het inschrijfgeld van de deelnemers, particulieren en bedrijven, rechtstreeks naar het goede doel kan gaan. Op deze manier maken verschillende relaties uit ons netwerk op een hele ongedwongen manier kennis met het werk van Compassion. Dat is mooi, want er zijn natuurlijk een heleboel bedrijven die zelf ook iets willen betekenen. Omdat al onze opbrengsten naar Compassion gaan, dragen ze zo ook iets bij.”
‘Uiteindelijk is geven veel fijner dan ontvangen.’
Een en al positiviteit
“Het organiseren van de cross geeft me veel energie. Op de dag van het evenement is het een en al positiviteit, je ziet mensen genieten van de cross. En doordat er ook bedrijven meedoen, doet dit natuurlijk iets voor je netwerk. Dit geeft een positieve boost. Maar ik doe dit niet om een goed imago te creëren. Eigenlijk is het heel simpel: ik vind mijn werk leuk en dat dat goed gaat, zie ik als een zegen. Als ik daar iets mee kan en deze run kan organiseren, dan is dat vooral gewoon heel leuk. Ik vind het mooi dat ik me hier, met mijn bedrijf, voor kan inzetten. Uiteindelijk is geven veel fijner dan ontvangen. Maar ik geloof dat het alleen werkt, omdat het mijn hart heeft.”
Een groot netwerk van ondernemers draagt structureel bij aan de ontwikkeling van kinderen. We noemen hen: Partners van Compassion. Als Partner van Compassion maak je onderdeel uit van een netwerk van ondernemers die je kunt ontmoeten op inspiratie-avonden of bij exclusieve masterclasses. Daarnaast ontvang je de nieuwsbrief voor partners en als je gift gekoppeld is aan een concreet project, krijg je hier een terugkoppeling van.