“Voorheen hadden we een Groothuis-fonds van waaruit we goede doelen ondersteunden,” vertelt Claudi. Maar het was de wens van onze familie om dat breder aan te pakken. Daarom besloten we stichting Meros op te zetten, waar mijn broer Jeroen bestuurder van is.” Jeroen: “Meros betekent ‘part’ of ‘deel van’ in het Grieks. We doen het namelijk niet alleen, we maken deel uit van een groter geheel, samen met andere sponsors, stichtingen en organisaties. Een deel van ons rendement gaat naar de stichting. Vanuit daar wordt het geld verspreid over verschillende goede doelen en initiatieven in binnen- en buitenland die bijdragen aan de Sustainable Development Goals die zijn opgesteld door de VN. Want dat is het kader waarbinnen wij impact willen maken. We willen graag delen van wat we hebben en mensen daarmee een betere leefomgeving bieden.”
Huizen bouwen in Afrika
Jeroen: “Toen we de stichting opzetten, besloten we verschillende organisaties uit te nodigen met wie we mogelijk zouden kunnen samenwerken. Welk goed doel past bij ons bedrijf? Hier ontstond een samenwerking met Compassion. We trekken nu zo’n vijf jaar met elkaar op. Eén van de opties die we daar hadden, was dat we konden voorzien in het bouwen van huizen voor gezinnen in Tanzania. Dat past natuurlijk heel goed bij ons als bouwbedrijf. Daarnaast is een woning een van de eerste levensbehoeften. Later hebben we ook geïnvesteerd in klasklokalen zodat kinderen de kans krijgen zich te ontwikkelen. Inmiddels sponsoren we als bedrijf nu ook zo’n twintig kinderen die deel uitmaken van de projecten daar. De stichting voorziet in de kosten, medewerkers onderhouden persoonlijk contact met de kinderen.” Claudi vult aan: “Het mooie daarvan is dat de kinderen voor wie we die huizen en scholen hebben gebouwd op deze manier een gezicht krijgen. Dat helpt in de betrokkenheid van de medewerkers.”

Als bedrijf inzetten voor een goed doel
“We hebben in de familie uitgebreid gesproken over hoe we de stichting neer moeten zetten,” vertelt Claudi. “Moet je hier het bijbelse principe toepassen: ‘laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet?’ Toch hebben we er bewust voor gekozen om zichtbaar de boer op te gaan met onze stichting. Niet om onszelf op de borst te kloppen, maar om de impact te vergroten en bedrijven uit ons netwerk de kans te geven om bij ons aan te sluiten. Het verlangen om bij te dragen aan de samenleving komt voort uit onze identiteit. Ik geloof dat je alles wat je hebt opgebouwd, van God hebt gekregen. We willen, mede met onze stichting, medewerkers ook een manier aanreiken om iets te doen voor mensen die het minder hebben dan wij. Dit zit heel diep in het DNA van onze familie en daarmee ook in dat van het bedrijf. We zijn op dit moment bezig met een plan om medewerkers een dag in het jaar betaald vrij te geven zodat ze die tijd kunnen gebruiken om vrijwilligerswerk te doen. Wat dat is, mogen ze helemaal zelf bepalen. Van activiteiten begeleiden in een verpleeghuis tot een dag op kantoor zitten bij een goed doel. We vinden het belangrijk dat ze hier hun eigen draai aan kunnen geven. Dit is in onze optiek ook rentmeesterschap: dat we niet alleen geld geven, maar ook onze tijd en aandacht. Daarbij is de winst voor ons dat medewerkers zich persoonlijk ontwikkelen, maatschappelijk betrokken zijn en het draagt bij aan de positieve cultuur in ons bedrijf. Je samen inzetten voor een goed doel, werkt heel verbindend.”
Claudi Groothuis‘Dat is in onze optiek ook rentmeesterschap, dat we niet alleen geld geven, maar ook onze tijd en aandacht.’
Delen is vermenigvuldigen
Jeroen: “We merken dat medewerkers heel betrokken zijn. Onlangs werd er een benefiet padeltoernooi georganiseerd. Ik was ervan onder de indruk hoe succesvol dat was. Er deden maar liefst 48 teams mee, meer dan twee keer zoveel als we hadden verwacht. Er waren 26 bedrijven uit ons netwerk bij betrokken. Hiermee hebben we € 16.000 opgehaald voor onze stichting. Dat is toch geweldig?” Claudi: “De vruchten die we plukken van de samenwerking met goede doelen, zijn groter dan we hadden kunnen bedenken. Delen is vermenigvuldigen. Het heeft ons eigenlijk alleen maar moois opgeleverd.”
Een groot netwerk van ondernemers draagt structureel bij aan de ontwikkeling van kinderen. We noemen hen: Partners van Compassion. Als Partner van Compassion maak je onderdeel uit van een netwerk van ondernemers die je kunt ontmoeten op inspiratie-avonden of bij exclusieve masterclasses. Daarnaast ontvang je de nieuwsbrief voor partners en als je gift gekoppeld is aan een concreet project, krijg je hier een terugkoppeling van.