Wim Wijnholds richtte Perspectief ruim 21 jaar geleden op. Krap twee jaar na de oprichting startte het bedrijf met kindsponsoring. Wim: “Kortgezegd helpt Perspectief bedrijven en organisaties bij het zorgen voor een veilige, gezonde werkomgeving. De droom in 2002 was om te groeien naar een bedrijf met 25 man personeel. Vanaf het begin wilden we een deel van de winst besteden aan goede doelen. Inmiddels zijn we de 500 man personeel gepasseerd en onlangs mochten we ons 50e sponsorkind symbolisch verwelkomen.”

 

Onderdompelen in onze cultuur

Binnen Perspectief heeft Compassion door de jaren heen een eigen plek gekregen. “Vanaf het begin hebben we steeds mensen gezocht die het leuk vinden om met de kinderen te schrijven, anders wordt het een feestje van de eigenaar. De eerste jaren was het zoeken eigenlijk een eitje en had je meer liefhebbers dan kinderen. We hebben veel collega’s die sociaal betrokken zijn. Het is ook geen dagtaak: twee of drie keer per jaar schrijf je een brief. Sinds 2013 is er een aantal collega’s die de kindsponsoring coördineren en op zoek gaan naar collega’s die willen schrijven.


Tijdens de onboarding dompelen we nieuwe mensen onder in onze cultuur. Haha, ze worden een soort gebrainwashed: wat is Perspectief, wat is onze cultuur, waar geloven we in en wat willen we graag bereiken? Compassion is onderdeel van het verhaal.


Perspectief is een heel divers en ook best inclusief bedrijf. Er werken mensen van allerlei achtergronden: christen, niet christenen, mensen met anderen geloven. Terwijl Compassion een expliciet christelijke organisatie is. Dat vraagt van ons wel een soort neutrale positionering. Tegelijkertijd merken we dat iedereen het steunen van kinderen prima vindt. Het is ook mooi dat het schrijven aan de sponsorkinderen zich niet beperkt tot mensen die christen zijn.”

 

Projecten in Peru

Door de tijd heen brengt Perspectief meer focus in de ondersteuning. “Ergens rond 2010 zijn we ons gaan focussen op Peru, een land waar heel veel achterstand is. Alle sponsorkinderen komen sinds die tijd daar vandaan. Rond 2016 zijn we naast de sponsoring studenten aan de universiteit gaan steunen. Zij kregen begeleiding op het gebied van leiderschap, maatschappelijk verantwoord handelen en relaties bouwen. Vervolgens ontstonden er plannen voor een reis naar Peru en hebben we twee Moeder- en babyprogramma’s geadopteerd. Het zijn projecten waarmee je voor de lokale community echt verschil maakt.”


Een hoogtepunt was de reis die 20 Perspectievers in 2018 maakten naar Peru: “Dat was zo indrukwekkend. Je komt in een heel andere wereld en moet het met elkaar rooien. Wat me echt bijgebleven is, is het enorme verschil tussen rijk en arm. En de blijdschap van de studenten die we ondersteund hebben. Tijdens een maaltijd deelden zij hun verhalen met ons. Het was echt super indrukwekkend wat de impact is van wat je doet met een beetje geld en wat dat betekent voor de rest van hun leven.


Het was ook ontroerend om de sponsorkinderen te zien tijdens een middagje dierentuin en te merken hoe belangrijk het brieven schrijven is. Sommige collega’s schreven al heel lang met kinderen. Aan het eind van die middag ging iedereen met elkaar bidden. Ook de collega’s die niet geloofden gingen gewoon mee in die flow.

“Wat mij bijzonder raakte, was hoe de collega’s reageerden op de sponsorkinderen.”

Wim Wijnholds – directeur Perspectief Groep bv


Wat mij bijzonder raakte, was hoe de collega’s reageerden op de sponsorkinderen. Een hele stoere vent ging helemaal plat voor een net geboren tweeling waarvan de moeder was overleden. Nu is hij hun schrijfmaatje. Op mijn netvlies staat het beeld van een huisje dat we bezochten: vier lemen muren met een open deur, een oude tafel, bed en twee stoelen. Alles was vies. Ik ben nogal gevoelig voor geuren en het stonk er een uur in de wind. In dat huisje woonde een moeder met een baby en nog een paar kinderen. Het maakt je zo bewust van hoe ontzettend bevoorrecht je bent. De kerk daar biedt eigenlijk allemaal hulp aan die wij in dit land gewoon allemaal georganiseerd hebben via de sociale voorzieningen.

Vooraf had ik wel het idee dat dit belangrijk was om te doen, maar als je me gevraagd had waarom precies, dan had ik het niet geweten. Nu weet ik dat het heel goed is, dat we dit gedaan hebben. Het was rauw en tegelijkertijd hebben we ook veel plezier gehad. De reis heeft zoveel waardevolle indrukken opgeleverd: compleet met tranen, frustratie, mot en ziekte. We zijn echt reisgezel geworden. Dat was van tevoren niet de opzet, maar een verborgen resultaat. Het stimuleert ons om door te gaan.”

 

1000 kilometer

Met nog meer motivatie dan voor de reis blijft Perspectief zich dus inzetten. “Als bedrijf dagen we onze medewerkers uit om voor de funding van de projecten te zorgen door verschillende sponsoracties. Onze communicatiemedewerker Roos Mannee is de aanjager. Zij organiseert brainstormsessies met een aantal mensen waarin gekeken wordt wat de ideeën zijn en welke haalbaar zijn. Vorig jaar fietsten medewerkers 700 kilometer langs onze kantoren door heel Nederland. Gelukkig hadden we toen nog geen kantoor in Maastricht en Roermond. Die tocht bracht bij elkaar bijna 60.000 euro op. Als bedrijf maken we zo’n activiteit mogelijk qua organisatie en betalen bijvoorbeeld voor een overnachting. Volgend jaar is de ambitie om een estafette wandeling te doen waarbij iedereen meedoet en we alle vestigingen aan doen. Dat wordt een wandeling van 800 kilometer, misschien wel duizend kilometer die we gaan opknippen in etappes. Een enorme klus om dat te plannen.”

 

Tips voor ondernemers

Heeft Wim nog advies voor ondernemers die overwegen om Compassion te steunen? “Kijk wat bij je past. Kopieer niet wat een ander doet. Bij ons sluit het aan bij wie wij zijn. En begin klein. Belangrijk is dat het niet alleen jouw ding is, maar dat het gedragen wordt door anderen. We zijn klein begonnen en op reis gegaan.”