Dankzij de financiële steun van sponsors en giftgevers wereldwijd hebben we de afgelopen maanden veel hulp geboden aan gezinnen die zwaar getroffen zijn door COVID-19. Tegelijkertijd raakte de pandemie ook sponsors. Vooral in Amerika heeft de crisis grote economische gevolgen. Sponsors raakten hun baan kwijt en konden hun sponsorkind niet langer steunen. Dit heeft impact op ons werk. Al maanden openen we geen nieuwe projecten, hoewel er veel lokale kerken zijn die graag een Compassion-project zouden willen hosten. Er staan genoeg kinderen op wachtlijsten, maar we voegen sinds april geen nieuwe kinderen toe aan onze projecten. Ook nemen we geen nieuwe, zwangere moeders op in Moeder- en babyprojecten. Kortom alles staat on hold. Dat schuurt enorm, want de nood in de landen waar wij werken is alleen maar groter geworden tijdens de pandemie.

Geen stem

Ontzettend veel kinderen en hun gezinnen wachten op iemand die voor hen opstaat en hen steunt in hun situatie. Maar hoe bereiken we nieuwe sponsors als we hen in Nederland niet kunnen ontmoeten tijdens een event of in een kerkdienst? De afgelopen maanden hebben we live vrijwel niet kunnen spreken namens kinderen in armoede. We hebben hen in kerkdiensten en op evenementen geen stem kunnen geven. Minder mensen hebben hun verhaal gehoord en minder mensen zijn een kind gaan steunen. We willen lokale kerken wereldwijd blijven steunen in hun zorg aan de allerarmsten. Daar zijn ze goed in en het is zo heel hard nodig.

Beschermen wat is toevertrouwd

Samen met sponsors, giftgevers en ambassadeurs willen we de komende tijd in ieder geval zorgen voor de kinderen die al aan ons zijn toevertrouwd. Zij rekenen op ons. Het is mooi om in de afgelopen maanden van veel sponsors te horen dat zij er precies zo instaan. Natuurlijk zijn er soms hele goede redenen om te stoppen met een sponsoring, maar als het even kan willen we je vragen om je sponsorkind te steunen in deze pandemie. Je sponsorkind heeft het zo hard nodig.

Nieuwe wegen bewandelen

We staan voor de uitdaging om dit jaar nieuwe wegen te bewandelen. Je zult ons bijvoorbeeld online meer tegenkomen dan voorheen. Social media biedt ons de kans om het verhaal van kinderen en gezinnen in extreme armoede te vertellen aan nieuwe doelgroepen.
Onze relatiemanagers, marketing- en communicatiespecialisten, maar ook ICT’ers en de mensen van de administratie en sponsorservice; iedereen wordt uitgedaagd om in zijn of haar vakgebied te innoveren. We staan voor een enorme uitdaging. Ondanks COVID-19 willen we dit jaar ruim 5.000 sponsors voorstellen aan hun sponsorkind en andersom. Ergens lijkt dat onmogelijk, maar aan de andere kant… Het bruist van energie binnen de muren van het Compassion-kantoor. Iedereen is zo gedreven en het mooiste van alles: we doen dit niet zomaar, we doen dit met elkaar in Jezus’ naam. Uiteindelijk zijn we afhankelijk van Hem. Daar zijn we heilig van overtuigd. Dank voor je vertrouwen. Goed om samen op te trekken in deze missie.