Hoe schrijven sponsorkinderen een brief?


Een brief krijgen van je sponsorkind is vaak weer een leuk moment. Wat staat er dit keer in? Hopelijk leer je je sponsorkind weer beter kennen. Misschien is het niet altijd wat je had verwacht of gehoopt. Dan is het goed om te weten dat voordat de brief op de deurmat valt, er al heel wat is gebeurd. Sponsorkinderen zijn vaak niet gewend om brieven te schrijven. Het schrijfproces is in de meeste projecten daarom anders dan bij ons. We geven je graag een kijkje in hoe dit er aan toe gaat.

Hoe doe je dat?
Voor de meeste sponsorkinderen is het schrijven van een brief best een uitdaging. Op lokale scholen wordt er nauwelijks aandacht besteed aan het schrijven van brieven. Wanneer kinderen in een project worden opgenomen, krijgen ze daarom ook les over briefschrijven. Ze oefenen door het sturen van brieven naar hun eigen familie. Op die manier leren ze zich op papier te uiten naar mensen die dichtbij ze staan.

Ontspannen en inspiratie opdoen

Jaarlijks zijn er voor alle gesponsorde kinderen twee vaste schrijfmomenten. Kinderen die meer brieven ontvangen, schrijven vaker. In Honduras wordt er voorafgaand aan de vaste schrijfmomenten een speciale dag georganiseerd. De kinderen gaan op een leuke excursie, krijgen een maaltijd en spelen spelletjes, terwijl ze nadenken over het thema van hun brief. Glenda, lerares bij een project in Honduras, geeft aan dat dit voor hun een heel belangrijk onderdeel is. “Buiten, in een andere omgeving, voelen kinderen zich vrijer. Ze zijn gemotiveerder en worden geïnspireerd tot het schrijven van een brief.” Op deze dag hebben de kinderen een schrift bij zich, waarin ze een proefbrief of ideeën schrijven en tekenen.

Schrijven van de brief

Bij terugkomst op school beginnen de kinderen aan het schrijven van de echte brief. Kinderen tot 9 jaar vullen hun ideeën in op een invulbrief. Wanneer de kinderen zelf nog niet kunnen lezen en schrijven, worden ze hierbij geholpen door hun ouders of een docent. Ouders vinden het erg leuk om betrokken te zijn en te schrijven over de avonturen en ontwikkeling van hun kind. Ze zijn de sponsor vaak erg dankbaar voor wat ze mogelijk maken. De oudere kinderen worden weer bewust gemaakt van wat de sponsors voor ze doen en van wat een brief voor een sponsor kan betekenen.

Débora helpt een van de sponsorkinderen met schrijven


Gelukkig is er hulp

Voor sommige kinderen blijft het, ondanks de afleiding en alle oefeningen, lastig om te schrijven. Ze weten toch niet wat ze moeten vertellen of hoe ze dit op papier moeten krijgen. De brieven van sponsors kunnen hierbij helpen. Alle ontvangen brieven worden bewaard. Dit biedt een kind houvast en herinnert aan de vragen van de sponsors. Voor kinderen die geen brieven ontvangen is schrijven vaak lastiger, omdat ze niet de houvast en input hebben die andere kinderen wel hebben. Gelukkig zijn er de medewerkers die de kinderen helpen en motiveren. De projectmedewerkers bidden, zingen en praten met de kinderen. Zo creëren ze een ontspannen sfeer en helpen ze de kinderen met ideeën.

Tekeningen

Débora, projectmedewerker in Honduras, moedigt de kinderen aan om een tekening toe te voegen aan hun brief. “Ze hebben soms weinig ervaring met tekenen, maar proberen altijd hun mooiste tekening te maken. Het resultaat is vaak een reflectie van wat ze meemaken of waar ze van dromen.” Geschreven, getekend of via een template, kinderen doen hun best om hun sponsors een kijkje te geven in hun leven.

***

 Voor je sponsorkind is het waardevol om een brief te krijgen. Daarbij helpt het hem/haar bij het terugschrijven!

 

Glenda Reyes, Honduras